07/2013: Muistin kaupunki -artikkelikokoelman julkistamistilaisuus 27.8.2013

Suomen Kaupunkitutkimuksen Seuran toimesta koottu monitieteinen artikkelikokoelma Muistin kaupunki. Tulkintoja kaupungista muistin ja muistamisen paikkana julkaistaan elokuussa. Kirjan kustantaa Suomalaisen kirjallisuuden Seura ja se julkaistaan Historiallinen Arkisto -sarjassa.

Julkistamistilaisuus järjestetään 27.8.2013 klo 14–16 Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran juhlasalissa. Tilaisuus on avoin kaikille.

Ohjelma:

Katri Lento & Pia Olsson: Tervetuloa

Tytti Steel: ”Tähdet syttyy loistamaan.” Elämää Kotkan sataman valoissa ja varjoissa

Jari Harju: Koti lähiössä

Hanna Mattila: Teollisuuskaupungin muistot jälkiteollisen kaupungin kehittämisen välineenä

Mahdollisuus kysymyksiin ja keskusteluun kaupungista muistin ja muistamisen paikkana

Kaupunki ja sen yksittäiset paikat voivat olla samanaikaisesti sekä yhteisen jaetun historian suurnäyttämöjä että henkilökohtaisten elämänkokemusten kiinnekohtia. Monitieteisessä Muistin kaupunki -artikkelikokoelmassa tarkastellaan, miten yksittäiset kaupunkilaiset, yhteisöt ja instituutiot tuottavat ja ylläpitävät muistoilla ja muistamisella kaupunkeihin ja kaupunkilaisuuteen liittyviä merkityksiä. Tarkastelun kohteina artikkeleissa ovat eri tavoin tuotetut henkilökohtaiset muistot, konkreettiset muistin ja unohtamisen paikat sekä museoiden ja kaupunkisuunnittelun rooli kaupunkimuistojen tuottajina. Muistojen ja muistamisen kautta nähtynä muodostuu kuva kaupungista sosiaalisen, kulttuurisen ja fyysisen ympäristön kokonaisuutena.

Sisällys

Katri Lento & Pia Olsson: Kaupunki, muistot ja muistaminen

Kaupunki henkilökohtaisen muistamisen paikkana

Anna-Maria Åström: Helsinki-muistot etnologisen historiankirjoituksen lähtökohtana
Oona Ilmolahti: Kriisin kirjaaja. Muistamisen hallinta Kaarlo Alfred Franssilan päiväkirjassa
Tytti Steel: Reilu ja rento Kotka
Eveliina Asikainen ja Kirsi Mäkinen: Kaupunkiluonto ja kehollinen muistaminen
Pia Olsson: Muistoja tästä päivästä. Opiskelijan Helsinki vuonna 2009

Yhteisöllisen muistamisen symbolit

Anne Ala-Pöllänen: Tulevaisuuden muistot? Nykyisyys ja menneisyys museoiden kokoelmissa
Jari Harju: Elämää Myllypurossa – asumisen arkea ja juhlaa 2000-luvun alun helsinkiläislähiössä
Raney Tisdale: Muistojen talot. Kaupunginmuseot ja kaupunkihistoria

Kaupunki ja muistamisen politiikka

Anja Kervanto Nevanlinna: Rakennettu kaupunki muistin ja merkitysten kiinnekohtana
Tanja Vahtikari: Vanhan Rauman monet merkitykset. Suomalaisen historiallisen kaupungin varhainen määrittely valintoina ja vuoropuheluna 1900–1970
Tiina-Riitta Lappi: Kuinka mennyt merkityksellistyy kaupunkipuhunnoissa?
Hanna Mattila ja Tuomas Ilmavirta: Estetisoidut muistot kaupunkisuunnittelussa. Taide ja teollinen historia jälkiteollisen kaupungin kehittämisen välineinä